mandag den 27. juli 2015

Så er ferien slut :o(

Ved at kigge på indlægget om fløjtetrænig, har den kvikke læser  måske lagt to og to sammen og kommet frem til at vi har haft en lille hundekomsammen med Lis og Leif, hvilket er fuldstændig rigtigt regnet ud. Forrige lørdag mødtes vi nemlig med nogle udvalgte glade tollere, Gitte, Lis og Leif i Haunstrup. Vi lavede lidt apporteringsøvelser med både dummyer og en gråand, som Lis havde medbragt til formålet. Gitte demonstrerede på fornemmeste vis, hvordan en klikkertrænet hund i løbet af ganske kort tid endte med at lave en superfin markering og opsamling af en and. Frida fik også hentet anden et par gange, så det var ikke så ringe. Chinook var med på en kigger og brugte det meste af tiden på at se sød ud, hvilket Leif har dokumenteret på allerbedste vis. Se nogle flere af Leif's fantastiske billeder HER.
Efter træningen i Haunstrup var vi til middag i Wildmountain, hvor der udover den vanlige meget kloge hundesnak også blev tid til at kigge på lidt klikkertræning med Chinook. Jeg var/er meget i tvivl om vi gør det rigtigt, men klikkertanterne beroligede mig med at Chinook er SÅ dygtig, hvilket jo må betyde at alle fejl kommer fra min ende af snoren (hvilket jeg egentlig godt vidste)

Siden sidst har Chinook også haft fornøjelsen af at møde Chivas. Jeg må tilstå at jeg havde frygtet dette besøg en lille smule, da Chivas er en stor glad og kærlig hanhund, der ikke helt er klar over sin egne størrelse, så i mit indre skrækscenarie så jeg en ivrig kæmpehund tumle rundt med min stakkels lille hvalp i bar iver. Heldigvis gjorde Chivas alle mine bekymringer til skamme, da han tog besøget meget roligt. Om det skyldes hans mangel på erfaring med hvalpe eller om der et eller sted inde i hans store brede hoved rent faktisk er lidt situationsfornemmelse, finder vi nok aldrig ud af, men fint gik det i hvert fald.

Ellers har begge de sorte fået den sidste del af ferien til gå med at være hund. Dvs. tøffe rundt i haven, spise æbler og sove lidt i ny og næ. Frida har sågar afholdt lektion i impulskontrol for Chinook, hvilket fremgår af billedet til højre. "Lektionen" endte med at duen fløj uden at hundene gjorde noget. Med til denne lille historie hører at jeg stod inde i stuen og tog billedet ud gennem vinduet og vovserne ikke var klar over at jeg var der. Altså ingen kommandoer, men bare en erfaren hund, der viste sin lærling at det ikke kan betale sig at løbe efter fugle på plænen.
 
Frida er også ved at lære Chinook hvordan man plukker æbler frisk fra træet, men det har jeg ikke fået billeder af endnu. Vi har selvfølgelig også trænet og været ude at se lidt mere på den store verden, hvilket i denne omgang betyder første møde med vand i større målestok ved/i Hald sø, Viborg station - nu med tog, besøg på flugtskydebanen plus det løse.

Sidste dag i ferien havde vi fornøjelsen af at møde Chinook's kuldsøster BH Cougar AKA frøkken gul. Efter meget kort betænkningstid skal jeg love for at de to sorte tøser gav den gas med leg. Der er vist noget om det der med at "lige børn leger bedst". Før det gik løs havde Chinook mødt Cougar's bofæller, en tysk korthår og en labrador, hvor hun indlednings var noget tilbageholdende, men det varede heldigvis ikke ved. Cougar's ejer, Pia, er superskrap til klikkertræning, så i løbet af et par små træningsrunder, fik vi en masse gode tips med hjem. Så på trods af blæsende vind, var det en herlig søndag formiddag.

I dag var ferien så endegyldigt slut, hvilket så også betød første dag alene hjemme i mange timer. Vi har øvet alene hjemme, hvor perioden stille og roligt er blevet forøget, så jeg var ikke bekymret for hvordan det skulle gå og det eneste jeg bemærkede da jeg kom hjem, var da også et par små uheld på gulvet, men det var vel forventet tiden taget i betragtning. Lidt ærgerligt for det går ellers ganske godt med renligheden.

Ingen kommentarer: