lørdag den 8. august 2015

Chinook 13 uger

Så er det blevet tid til opdatering, mest omkring Chinooks gøren og laden.
Som jeg skrev for små 14 dage siden er ferien forbi og hundene er nu alene hjemme hele dagen. Efter de første to dage, hvor der, som forventet, var et par småuheld på gulvet, var der måske en tendens til at Chinook havde del flere uheld indendørs, også når jeg var hjemme. Jeg besluttede derfor at forsøge at køre hjem og lufte vapperne i frokostpausen, når det var muligt, hvilket det heldigvis har været lige siden. Min rationale bag denne beslutning, har været at jo mindre der bliver tisset indendørs, jo sikrere bliver renligheden. Selv om det nok er et meget spinkelt statistisk grundlag, så ser det foreløbig ud til at min hypotese holder. Ellers er der blevet gnavet lidt i tapetet, når jeg har været på arbejde, men det var også forventet.
Vi har brugt en masse tid på klikkertræning og for de indviede kan jeg fortælle at jeg har endelig har fået løst et problem jeg havde med baljeøvelsen. Vi har også trænet sit, udsendelse til target, hold fast, dut til hånd og dut til hånd med frys. Det bliver spændende, når vil skal kæde nogle af disse elementer sammen.  Vi har også trænet en lille smule "gå i snor", hvor fokus har været på at gå, uden træk i snoren.
I mandags var vi hos dyrlægen for at blive vaccineret. Helt tilfældigt passede det med at Frida skulle til helårligt eftersyn, så det var jo fint. Et besøg hos Center Dyreklinik starter altid med at hoppe på vægten lige inden for døren og bare fordi det var Chinook's første besøg, skulle dette ikke springes over. Desværre mente begge hunde at de skulle vejes på samme tid og da jeg havde stambøgerne med i den ene hånd, manglede jeg ligesom en ledig hånd til at styre slagets gang, så det var ærlig talt lettere kaotisk inden den obligatoriske vejning var vel overstået. Mens Frida blev undersøgt og vaccineret fik Chinook lov til at undersøge klinikken og hun var noget mere modig end jeg havde forventet. Da Chinook skulle undersøges kunne man ikke rigtig se at vi har øvet os i almindelig håndtering, for hun havde travlt med alverdens ting. Heldigvis har dyrlægen og veterinærsygeplejersken prøvet den slags før, så ved hjælp af godbidder og almindeligt håndelag, blev hun undersøgt og vaccineret. Ja,Chinook opdagede vist ikke at hun blev vaccineret. Da hæve/sænkebordet var kørt ned igen, satte begge hunde sig op på det og kiggede på dyrlægen, mens han udfyldte papir. Måske kom der flere godbidder :o) Det er dejligt at komme et sted, hvor hundene bliver håndteret på den gode måde, så de er både glade og trygge.
Da vi skal starte med at træne i Bording om onsdagen fra næste uge, var det sidste chance for at komme en tur forbi den lokale flugtskydningsbane i denne uge, så der måtte vi ud. Denne gang drak jeg en kop kaffe ved klubhuset, hvilket betød at vi var der i længere tid, mødte flere mennesker og var tættere på skydningen. Chinook tog hele oplevelsen i stiv pote.
Foto: Pernille Lillevang
I går var det så endelig blevet tid til første hvalpetræning hos Kennel Brown Hunt og jeg var spændt på, hvordan Chinook ville tage mødet med de andre hvalpe og alle deres flinke mennesker. Det er min opfattelse at hun var forholdsvis uimponeret af de andre hunde. Jeg bilder dog mig selv ind at hun rigtig gerne ville "tale" med Cougar, når vi kom tæt nok på. Utroligt hvad ét møde kan gøre. Under træningen skiftes vi til at "være på" og kigge. De hunde der ikke var i gang, ventede i bilerne. Et godt koncept, der gør at hundene holder fokus når de så er i gang. Vi startede med at lave kontaktøvelser og her var det lige før at jeg kom til kort, for den slags har vi ikke brugt meget tid på, da vi, efter min vurdering, har fint kontakt. Vi blev dog hurtigt hjulpet på vej endda med distraktion. Så skulle hundene på place board, hvilket til forveksling ligner det stykke gulvtæppe vi bruger hjemme, så det gik ret smertefrit. Dernæst lavede vi en kontaktøvelse mens jeg bevægede mig baglæns og det er helt sikkert noget vi skal bruge lidt tid på hjemme i haven. Så var det blevet tid til baljeøvelsen, som for vores vedkommende er blevet til stenøvelsen, da baljen er blevet udskiftet. Vi sluttede med en hyggeøvelse, hvor hvalpene skulle/sidde ligge hos deres fører og slappe af. På trods af at det er noget vi gør dagligt, måtte jeg erkende at det kneb lidt for Chinook med at falde helt til ro i de uvante omgivelser. Træningen sluttede med kaffe og hvalpesnak, hvor vi kom vidt omkring.

1 kommentar:

Line S. Degn sagde ...

Øj hun bliver stor! Og dygtig! Glæder mig til at komme hjem til jer på tirsdag <3