søndag den 27. februar 2011

Færtsko styrer for vildt

Så kom dagen, hvor Frida og jeg rundede sammenlagt 2000 meter spor. Erfarne sporfolk har sikkert ikke meget til overs for denne distance, men jeg er nu ganske godt tilfreds.
Dagens sportræning er foregået sammen med Laila, Pia og deres respektive labrador og golden i et stykke skov lige nord for Bruunshåb ved Viborg. Vi startede med at lægge et spor med færtsko til hver hund. Som vanligt brugte jeg min løbe-GPS til at måle distancen og her blev de andre temmelig overraskede over, hvor langt (læs "kort") vi havde gået. Ja, det var lige før at det var tvivl om, hvorvidt min GPS nu også målte rigtigt. Så skulle vi jo ligesom vente på at sporene fik en vis alder og for ikke at spilde tiden drak vi kaffe, spiste fastelavnsboller og udvekslede løgnhistorier hjemme hos Pia. Vi var ude i terrænnet igen da det første spor var ca. 3 timer gammelt fik, hvor Frida fik selen på og så vi gik i gang. Hun satte snuden i jorden og så gik det bare derudaf og selv om farten var høj virkede det som om at Frida har accepteret at jeg af og til holder igen, for flere gange lagde jeg mærke til at hun stoppede op og kiggede på mig, (jeg er faktisk sikker på at hun spurgte: "Er du med endnu, far?"), hvorefter hun genoptog sporet uden tøven. Da jeg havde været ret sparsommelig med blodet, er det helt sikkert færtskoene, der gjorde at det var forholdsvis let for Frida, selv om der var flere knæk på det 300 meter lange spor. De andre hunde gik henholdsvis 300 og 500 meter og det gik også super fint. En rigtig god, lærerig og hyggelig træningsdag.
For lige at få det hele med, så var Frida og jeg til markprøvetræning i går, hvor vi lavede dirigering, enkeltmarkering, frit søg med vildt og flere hunde og en spøjs øvelse med huskedummy og dobbeltmarkering under gang. I det store hele gik det meget godt, men Frida piver desværre en del, når hun sidder og venter, så der er stadig noget at tage fat i.

Ingen kommentarer: