søndag den 6. februar 2011

Frida på sporet

Sidste weekend var hundetiden næsten ren overtid, for lørdag var der træning i Haunstrup, hvor Lis og jeg endnu en gang underviste overgangsholdet, hvor dagens tema var markeringer. Selv om der selvfølgelig altid er plads til en lille forbedring hist og her, gik det alt i alt rigtig godt for alle de deltagende ekvipager.
Lørdag eftermiddag var Frida og jeg kursister på Kaj's markprøvehold, hvor vi lavede markeringer og dirigeringer. Også her var der plads til en lille forbedring hist og her, men det nu slet ikke så ringe endda. Frida fik for første gang mulighed for at prøve kræfter med en tripplemarkering og til førerens store overraskelse gik det helt fint. Vi havde også succes med at lave stopfløjt selv om Frida vidste at der lå en dummy og ventede.
Søndag var vi på kragejagt sammen med Jens og Fnug. Selv om det var slædehundekoldt og vi ikke skød noget, var det en dejlig naturoplevelse i flot solskin, hvor vi bla. så krager, gæs og råvildt.

Denne weekend var der sparet lidt på lørdagstræningen, da overgangsholdet havde fri pga. alverdens ting. Frida og jeg var selvfølgelig til marprøvetræning om eftermiddagen, hvor vi lavede forskellige dobbeltmarkeringer på dummyer og frit søg på vildt og to hunde i søget. Den opmærksomme læser kan sikkert huske min bekymring om hvorvidt Frida var i stand til at klare et frit søg uden at bytte, men efter kun to "påmindelser" gik det fint med at komme hjem og der var ingen problemer i at arbejde sammen med en anden hund. Vi benyttede os af muligheden for at træne fri ved fod med andre hunde i nærheden og selv der er lang vej til noget, der bare er tilnærmelsesvis i orden, kunne jeg da glæde mig over at det gik en anelse bedre end sidste gang.
I dag har vi så prøvet sportræning for første gang (både for Frida og mig) og det har været en super spændende dag, hvor vi er blevet overdænget med information af de topmotiverede instruktører Helle og Søren. Vi har bla. lagt spor, hørt omkring 1000 nye hundefagudtryk, gået to spor, set hvordan man let kan klargøre et hjorteskind til træningsbrug, diskuteret grej og meget meget  mere. Ja, det var næsten som at drikke vand direkte fra en brandhane :o)
Selv om flere erfarne sporfolk har fortalt mig at livlige hunde som Frida, bliver rolige når de går spor, var det alligevel noget overraskende at se, hvordan den lille damphund forvandlede sig til en næsten normal hund, da vi gik de to introduktionsspor. Det er svært for en "rookie" at vurdere sin egen indsats, men det er mit indtryk at det gik meget fint og da både Helle og Søren også virkede tilfredse, bliver det nok ikke meget bedre.
Det viste sig at sportræning er en fantastisk undskyldning for at anskaffe grej. Jeg er f.eks. "nødt" til at anskaffe beholdere til blod, færtsko, sporsele og sporline, og på den lange bane kan en håndholdt GPS helt sikkert blive et uvurderligt stykke værktøj.
En lærerig, god og hyggelig dag i hundetræningens tegn.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Skal du selv lægge blod til? Og hvad er færtsko? Lise/mor

Martin sagde ...

Ja, jeg skal selv lægge blod til træningsspor og nej, ikke mit eget blod, men blod fra okse eller hjort, som kan købes hos en slagter, hjortefarm eller lignende.
Færtsko er en snedig anordning, hvor man placerer klove fra hjortevildt bag på og efterfølgende monterer på foden, så man kan gå sporet og afsætte rigtige aftryk i underlaget. Som navnet antyder, så er det ikke kun det synlige aftryk der laves, men der bliver også afsat fært, som hunden kan følge. Jeg har fundet et billede af færtsko HER