lørdag den 15. oktober 2016

Trykprøvning af Chinook - UWT i Borris

Stemningsbillede fra ventelinjerne.
I dag er Chinook blevet afprøvet i en Uofficiel Working Test (UWT), begynderklasse, i Borris. Jeg må tilstå at jeg har været noget spændt på, hvordan det skulle gå. Min største bekymring har været Chinooks møjvane med at pibe, når hun sidder og venter inden vi skal i gang med at lave noget. Et problem, der ikke er let at løse og forventeligt ikke bliver bedre af at vente i timevis, som man gør til Working Test.
Inden jeg starter den trivielle gennemgang af posterne, kan jeg fortælle at vi bestod UWT med 81 point, hvor kravet er 50, så i min optik er det en ok præstation uden at det er prangende.

Da der åbenbart var mangel på både dommere og hjælpere, havde den rare prøveleder valgt at lave en enkeltpost og to dobbeltposter (at man ikke bare kalder det 3 poster, skyldes formodentlig den teknikalitet at reglementet forskriver at der skal være mindst 5 poster).

Vi skulle starte ved post nummer 2 og 3, hvor vi måtte vente i over en time inden vi kom i ilden første gang. Årsagen til den lange ventetid, var at nogle prøvedeltagere ikke havde forstået at de skulle starte et andet sted og maste sig foran i vores "kø". Til at starte med var jeg mildest talt temmelig træt af at voksne mennesker ikke forstår en simpel besked, der i øvrigt blev gentaget flere gange til parolen, men på et tidspunkt kom jeg frem til at den samlede ventetid nok ville ende med at være ca. det samme og så var det til at have med at gøre. Chinook klarede heldigvis ventetiden forholdsvis pænt. Hun peb kun en gang i mellem og jeg var i stand til at stoppe det. Posterne blev dømt af Per Yttrup, der startede med at fortælle om begge poster inden start. Chinook peb en enkelt gang under Pers lange historie, men heldigvis så lidt at det ikke blev bemærket. Ved post 2 skulle vi gå fri ved fod frem mod en skytte, der på et tidspunkt afgav et skud samtidig med at vi skulle stoppe. På besked fra dommeren skulle Chinook sendes i retning mod skytten, hvor der skulle hentes en dummy. Fri ved fod gik nogenlunde og udsendingen gik helt perfekt, men desværre løb Chinook mod dommeren først på vejen tilbage og da jeg korrigerede hende var der meget uro omkring mig inden der endelig blev afleveret. Uroen kostede 3 point, så vi fik 17 point på post nummer 2.
Post nummer 3 bestod af fri ved fod fra der hvor post 2 sluttede, hvorefter der blev kastet en enkeltmarkering, hvor både skytte og kaster var synlige. Markeringen var ikke speciel lang, men den faldt i nogle siv. Vores fri ved fod gik ikke særlig godt og Chinook løb lidt for langt ved dummyen, men hun arbejdede fint i det rigtige område og fandt således dummyen ret hurtigt. Afleveringen var lige i skabet. For den dårlige fri ved fod og det lille "søg" ved dummyen blev vi trukket 6 point og fik således 14 point på post nummer 3.

Efter endnu en times (+) ventetid skulle til post nummer 4 og 5, der blev dømt af Lars Søndergaard. Post nummer 4 var en enkeltmarkering langs en skovkant, hvor kun skytten var synlig. Dummyen kom ud af skoven lidt længere ude end skytten. Jeg ved ikke helt hvad der skete, men Chinook begyndte at søge ca. 2 meter før nedfaldsstedet og på trods af at det virkede som der var god vind, fjumrede hun noget rundt inden hun endelig fandt dummyen, kom tilbage og lavede en perfekt aflevering. Det kostede 3 point ikke at finde dummyen med det samme, så ved post nummer 4 fik vi 17 point.
Post nummer 5 var en såkaldt trampejagt, hvor vi skulle gå fri ved fod efter skytten og når han stoppede for at skyde til en markering, skulle vi stoppe og, på besked fra dommeren, skulle Chinook hente den dummyen. Dette blev gentaget to gange. Endnu en gang var fri ved fod ikke optimal og selv om resten af opgaven blev løst til UG, måtte vi også her bløde 3 point. Med til post 4 og 5 hører at der ikke var så meget som et lille pib fra Chinook.

Så var det blevet tid til frokost, hvorefter vi ret hurtigt kom til ved post nummer 1, der blev dømt af Charlotte Staun. Posten var en lidt spøjs opgave, som jeg aldrig har set før. Ud for en skovkant stod tre pinde med ca. 20 meter mellem hver. Vi startede ved første pind, hvor vi fik oplyst at der skulle ligge en "fugl" i skoven lige ud for hvor vi stod. "Fuglen" skulle hentes, hvorefter vi forsatte fri ved fod til de næste to pinde, hvor historien gentog sig. Da jeg sendte Chinook ved pind 1 løb hun ikke i den retning jeg anviste og jeg måtte stoppe hende og starte forfra. Dette betød at jeg måtte gentage kommandoen de næste tre gange hun blev sendt ud, for hun troede åbenbart at hun var løbet for tidligt første gang. Heldigvis løb Chinook herefter i den rigtige retning og alle tre dummyer blev fundet uden problemer. Selv om fri ved fod gik nogenlunde her, var der desværre noget uro ved alle tre afleveringer, som ved den første post, og vi endte derfor med at få 16 point på denne post.

Som nævnt indledningsvis betød det et samlet resultat på 81 point. Jeg kan selvfølgelig ærgre mig lidt over uroen ved afleveringerne, der helt sikkert skyldes at dommeren står meget tæt på, hvilket jeg udmærket godt ved kan ske, men som vi stort set ikke har trænet i den sidste tid (dumt). Den ringe fri ved fod tilskriver jeg alt det "miljø" som Chinook aldrig har prøvet før og selv om jeg godt vidste at det kunne blive et problem, er det ret svært at stable noget tilsvarende på benene i forbindelse med træning, men jeg må finde på noget så vi kan forbedre os på dette område. Man kan sige at piberiet gik bedre end jeg frygtede og selv om vi ikke fik bemærkninger for piben, er der stadig meget at arbejde med på dette punkt, for det passer helt sikkert ikke det sorte lyn at sidde stille alt for længe ad gangen, når der sker alverdens ting omkring os.

På trods af kraftig blæst og vedvarende byger fra middag, fik prøveleder, hjælpere og dommere dagens program afviklet på tilfredsstillende vis og selv om der formodentlig ikke er nogle af dem, der nogensinde kommer forbi denne blog, vil jeg gerne sige tak for deres indsats :o)

2 kommentarer:

Line S. Degn sagde ...

Jeg synes I er rigtig seje og jeg tænker at det har været en rigtig fin debut i de 'store' hundes prøveverden :)

Lise sagde ...

Hvor er det godt gået af det sorte lyn. Vejret var forhåbentlig bedre end her, hvor det blæste en halv "pelikan", så æblerne drattede ned.