søndag den 23. oktober 2016

Hjemmebedømmelse i DcH Bording

Arkivfoto af klubhuset i fint vejr :o)
 I går var Chinook og jeg til hjemmebedømmelse i DcH Bording. Hjemmebedømmelse er en lokal klubkonkurrence, hvor træningspladsen konkurrerer i de forskellige klasser på allerhyggeligste vis (tror jeg nok). Da vi slet ikke er klar til noget som helst i forhold til DcH-prøver, fik jeg såmænd ikke læst andet end overskriften på opslaget med tilmelding til hjemmebedømmelsen i klubhuset, men et par af de "gamle" og Lars, vores træner, opfordrede til at vi skrev os på listen, for der ville også være et prøvelignende arrangement på lige netop vores niveau. Det endte med at vi var 3, der skrev os på tilmeldingen, uden at vi vidste noget om, hvad vi skulle bedømmes i, hvilket vel i sig selv var en slags udfordring.
Da vi mødte op i går i blæsende vind og våd regn, kunne vi i det fine trykte program se dagens opgaver for "Forberedende lydighed":
- Vise flyd på frivillig stå, sit, dæk og plads.
- Stimulus på selvvalgt færdighed.
- Baglænskædning med 5 elementer.
Først skulle vi én ad gangen vise øvelserne med flyd og stimulus. Flyd på frivillig adfærd gik forbavsende fint for Chinook. Forbavsende, fordi jeg simpelthen ikke kan få frivillig dæk til at virke hjemme, hvilket i torsdags endte med at jeg måtte udbryde: "Hun kan altså ikke derhjemme", hvilket sådan ca. er stik modsat det man plejer at sige. Tilbage til hjemmebedømmelsen, hvor jeg skulle vælge en adfærd, som kunne vises med stimulus. Her valgte jeg "Sit", for den var jeg sikker på virkede hver gang, men det viste sig at være et lidt dumt valg, for når Chinook er klar til hvad jeg nu finder på, sætter hun sig og kigger på mig. Dette betød at før jeg fik sagt noget som helst, sad hun allerede ned og det var jo ikke lige planen (men det var lidt sjovt). Efter lidt støtte fra den skrappe dommer, fik vi dog vist noget sit under baglæns gang, så det endte godt.
Så kom turen til baglænskædning, hvor vi hver især fik en seddel med en øvelse med 5 punkter, der skulle bygges op med baglænskædning. Vi fik 10 minutter til at gennemtænke en plan, hvorefter vi fik 10 minutter til at løse opgaven. Målet her var ikke nødvendigvis at få hele øvelsen til at virke inden for tiden, men at vise noget god træning og at vi havde forstået princippet med baglænskædning. Chinook's og min opgave var: Sit - Spring - Musemåtte - håndtarget - rundt om pind. Bortset fra at Chinook hentede det plasticlåg, jeg havde fundet som musemåtte, i stedet for bare at røre det, gik det rigtig godt for os. Efter at have skiftet låget ud med en belægningssten, fik vi kædet os gennem øvelsen med kun mindre skønhedsfejl.
Da vi alle 3 havde været i ilden, passede det med at resten af deltagerne også var færdige, og så var det tid til suppe i klubhuset. Det altså rart med sådan et klubhus, hvor man kan sidde i tørvejr og få klaret hundeverdenssituationen plus det løse :o)
Traditionen byder at resultatet af hjemmebedømmelsen først offentliggøres om aftenen til klubfesten, hvor jeg ikke deltog. Trine var heldigvis så rar, at hun sendte en SMS, hvor hun skrev at Chinook og jeg var blevet nr. 1, samtidig med at hun gjorde opmærksom på, at dette er ensbetydende med at jeg skal have kage med til træning næste gang :o)
http://www.dch-danmark.dk/Selv om det vi lavede, var langt fra de officielle DcH-prøver, så var det sjovt at blive bedømt i det regi og udfordringen med en ukendt baglænskædningsopgave gav da også lidt sved på panden i de 10 minutter jeg havde til forberedelse. Alt i alt en hyggelig dag i hundeverdenen.

Tilføjet 2016-10-29:
I torsdags til træning fik jeg så overrakt præmie, diplom, dommerudtalelse og, ja man tror det næppe, en vandrepokal. Man må sige, at der ikke bliver sparet på anerkendelsen i DcH Bording :o)

3 kommentarer:

Lise sagde ...

Flot med 1. pladsen. Næste gang du kommer, må du vise mig hvad en baglæns..... er, for det forstår jeg ikke.

Martin sagde ...

Ja, jeg var godt klar over at det blev lidt nørdet, da jeg skrev det, men hvis jeg begyndte at forklare detaljerne, ville jeg såmænd nok sidde og skrive endnu, uden at det nødvendigvis ville bidrage til en større forståelse ;o)

Lise sagde ...

Jeg må komme over til dig og se det demonstreret.