søndag den 13. maj 2012

Rågeregulering

Freja med søndage aftens udbytte
Så er vi allerede næsten midt i maj og vi er allerede godt i gang med den årlige rågeregulering i Krabbesholm skov ved Skive. Freja har været med tre gange og selv hun er lidt stivbenet, er det en fornøjelse at have hende med, for hun bliver forholdsvis tæt på mig, samler alt op og i en snæver vending kan hun såmænd også dirigeres (Det er ikke kønt, men det virker). Her til aften afleverede hun tre levede fugle, som jeg ikke havde skudt til. Den ene var en meget lille unge, der formodentlig var skvattet ud af reden pga. blæsevejret og de to andre var begge anskudt Selvfølgelig har hun også hentet alle de rågeunger som jeg har skudt, så hun haft rigeligt at lave
Frida med søndag formiddags udbytte.
Frida har været med en enkelt gang og det er gået helt fint. Jeg er lidt mere opmærksom, når hun er med, men det er nok mest fordi jeg ikke ønsker at give hende så meget "elastik" som Freja får. Hun går fri ved fod hele tiden og når jeg skyder får hun besked på at vente og henter først når hun får lov. Det spøjse ved dette er at Frida markerer alle fugle, hvilket Freja ikke altid gør. Selvfølgelig måtte hun lige tjekke hele skovbunden et par gange uden at få lov, men sådan er der jo så meget.

I den forgangne uge har jeg været i Søby for at være hjælper ved regionens UHM-træning, hvor jeg var på en spændende post med en kombination af markering og dirigering. En supergod øvelse, som jeg helt sikkert vil "stjæle" og bruge i et andet afsnit. Alle hundene var i øvrigt rigtig skrappe, så det bliver spændende at følge dem til UHM.

Ingen kommentarer: