onsdag den 27. juli 2011

Første overnatningsspor

Frida ved bilen
Frida og jeg er nu kommet dertil, hvor sportræningen kræver en større planlægninghorisont end tidligere, for ud over at tænke på hvilken dag vi skal gå et spor, skal jeg afse tid til at lægge sporet dagen før og så skal jeg forresten også lige huske at tage blod og klove op af fryseren mindst en halv dags tid før det.
Så vores første overnatningsspor startede allerede i går morges, med at der blev taget "ting" op af fryseren.
I går aftes var F&F med i Ådalen, hvor vi trænede dobbeltmarkeinger i det, der i militærfagsprog hedder uindset terræn (Læs: Det var ikke nemme markeringer). Jeg valgte at opbygge øvelsen ved at tage markeringerne enkeltvis først, for at være sikker på "lige-ud-og-lige-hjem", hvilket gav pote da vi afslutningsvis lavede dobbeltmarkeringer.
Til Freja's store utilfredshed, blev de sorte herefter sat i bilen, hvorefter jeg lagde et spor som skulle ligge natten over. Da det var Frida's første overnatningsspor og der forventeligt kunne komme en del afledningsfært fra dyr, der havde krydset sporet i nattens løb, valgte jeg at lave et meget enkelt spor, så der kun var en ny udfordring.
I morges ringe vækkeuret frygteligt tidligt og lige før solopgang (05:15) startede vi med at Frida skulle finde anskudstedet, hvilket foregik i kort line for at få mere ro på i forhold til sidste gang. Det virkede meget godt, men problemet ved denne metode er at jeg ved hvor sporet er og måske kommer til at udpege det. På nær et enkelt ekstra tjek væk fra sporet, var det ikke til at se på Frida at sporet var 8 timer gammelt og oven i købet et overnatningsspor. Hun lavede en fin markering af sårlejet. Desværre er Frida stadig ikke helt klar over at hun skal stoppe, når sporet er slut, for hun kigger lige på skindet og forsætter med at gå i mit fodspor (som jeg lavede da jeg lagde skindet ud). I dag gik det dog bedre med trækkeleg og med at bære skindet hen til bilen inden den spiselige belønning, så mon ikke at vi får den krølle på plads i et senere afsnit.

I mit sidste indlæg glemte jeg at lave reklame for chefsportræner Helle's nyoprettede blog, der hedder "Poter og spor". Helle er en meget flittig skribent, så hvis du er interesseret i spor er det bare med at komme i gang med at læse.

Ingen kommentarer: