mandag den 27. juni 2011

Don't try this at home...

Nu er der sikkert flere, der tænker at jeg har været i gang med et eller andet halsbrækkende stunt og dem må jeg desværre skuffe, for det er slet ikke det som jeg vil fraråde. Det drejer sig derimod om at jeg har været hjælper til to forskellige retrieverarrangementer denne weekend og selv om det virkede som en let og overkommelig opgave, da jeg sagde ja i sin tid, må jeg erkende at jeg var godt brugt, da jeg gik i seng søndag aften.
Lørdag gik dagen med at hjælpe på den traditionsrige uofficielle working test i Søby. Heller ikke i år deltog jeg selv i prøven, men Frida og jeg har prøvet et par af posterne, da vi var med ude at planlægge og afprøve tirsdag aften og jeg er sikker på at vi kommer til at prøve noget mere, når prøveleder Steen afholder hjælperarrangement senere på sommeren.
Selv om der var tilmeldt omkring 75 hunde, der alle skulle forbi alle 5 poster gik det hele superfint for vejret var perfekt til hundearbejde, sportsånden var i top og planlægningen var til UG.
Jeg var skytte, sammen med et par hyggelige mennesker, på en post med forskellige markeringsopgaver, alt efter hundens niveau. For begynderhunde var det to enkeltmarkeringer og for åben- og vinderklasse var temaet dobbelt liniemarkering (med en ekstra "krølle" og større afstand til vinderklassen). Vi så meget godt hundearbejde og jeg har det en ide om at jeg fik luret et par fiduser fra de bedste, men det må fremtiden vise.
Søndag gik turen til Haunstrup, hvor jeg havde lovet at hjælpe til et racearrangement for Golden Retriever. Dagen bød på skue, uofficiel working test, brugsprøve, kvalifikationsprøve og Dansk Jagthunde udvalgs (DJU) apporteringsprøve. En ordentlig mundfuld, som også gav anledning til lidt kaos inden start, men da prøverne og skuet blev sat i gang, gik det forholdsvis fredeligt og det er mit helt klare indtryk at alle deltagere havde en god og hyggelig dag i det gode vejr.
Jeg havde fornøjelsen af at være hjælper til DJU apporteringsprøve, hvor dommerne kom fra DJU og man skulle tro at vi taler samme stammesprog, når nu begge foreninger arbejder med jagthunde, men der gik da lige en halv times tid, inden vi fik vores dialekter justeret :o)
Hvis jeg som retriever-entusiast skal beskrive prøven, så består den af en enkeltmarkering med en due på vand, en ligeud dirigering til en kanin og en dobbeltmarkering med duer på land. I Stedet for at skrive et længere indlæg om den, i mine øjne, pudseløjerlige måde at afvikle og bedømme på, vil jeg nævne at jeg godt kunne lide det kontante krav til spontan opsamling og at der var stor opmærksom på at der ikke blev lagt hjælpefært, når kaninen skulle lægges ud. Her kunne vi godt lære lidt i DRK.
Da alle de forskellige prøver og skuet var afsluttet fik jeg en glædelig overraskelse for i stedet for at give hjælperne den traditionelle flaske rødvin som tak, fik vi lov til at vælge en dummy fra en kæmpekasse fra dummyshoppen. Jeg fik således tiltusket mig en 500g orange dummy, som Freja og Frida fik lov til at prøve med det samme da jeg kom hjem, for vi kørte en tur i Ådalen, hvor vi lavede en hulens masse markeringer i vand og på land.
Og så var den weekend ligesom gået...

Ingen kommentarer: