søndag den 10. april 2011

BREAKING NEWS - Frida har bestået uofficiel Working Test, begynderklasse

Morgenudsigt over det smukke terræn ved Viborg
Man tror det næppe, men i dag har Frida og jeg bestået en uofficiel Working Test (WT) i begynderklasse og selv om resultatet ikke var prangende (65 ud af 100 point) og det ikke var en officiel test, er jeg rigtig godt tilfreds. Både fordi det er første gang vi består noget som helst, lige bortset fra brugsprøven, men også fordi der ikke kom nogle overraskelser undervejs. Dvs. at selv om der er masser af plads til forbedring, er vores træning ikke langt fra prøvemiljøet, som jeg har valgt skal være benchmark for om vi udfører de enkelte øvelser korrekt.
Prøven foregik i super lækkert vejr i det flotte terræn ved Vedsø lige syd for Viborg og da jeg stadig er næsten i ekstase over resultatet, kommer der her en kort beskrivelse af de enkelte poster, som jeg oplevede dem i begynderklassen.
Første post var to enkeltmarkeringer, med fri ved fod mellem de to markeringer. Da Frida før har knaldapporteret på første post var jeg klar, så da hun lettede måsen en lille smule kvitterede jeg med et bestemt "bliv", hvilket virkede :o) Det trækker selvfølgelig point, men det er bedre end et flot nul, som betyder at man ikke kan bestå WT. Dummyen blev hentet sikkert og den efterfølgende fri ved fod gik nogenlunde. Frida så ikke anden markering, men hun har heldigvis så meget rutine, at hun løb den vej hun blev anvist og da hun var på linie med kasteren begyndte hun at søge, hvilket betød at hun efter lidt tid fandt dummyen uden hjælp. Denne præstation udløste 13 point. Jo, vi var da i gang.
Anden post var også to enkeltmarkeringer, hvor den ene faldt i vand og den anden på land. Det gik helt som jeg forventede/frygtede, dvs. Frida droppede dummyen fra vandet på vej tilbage :o( Hun fik samlet op og resten af posten gik fint. Droppet kostede os dyrt, for vi gik derfra med kun 8 point.
Tredie post var ligeledes to enkeltmarkeringer, hvor den ene faldt meget tæt på og den anden var noget længere. Frida løb lige ud og lige hjem hjem på dem begge, så det udløste maksimum point (20).
Fjerde post var igen to enkeltmarkeringer i noget plantagelignende bevoksning. Den første så ret let ud og jeg er ret sikker på at Frida markerede den, men hun skulle søge en del inden hund fandt den. Den anden gik fint med lige ud og hjem, så vi kunne gå derfra med yderligere 14 point. På dette tidspunkt havde vi således passeret de magiske 50 point for at bestå, så målet for sidste post var "bare" at undgå et 0 (nul), der som nævnt betyder at man ikke kan bestå WT.
Så var det tid til frokost, hvilket betød næsten 2 timers ventetid inden vi kom i ilden igen.
Frida sover ikke - hun venterFemte og sidste post var et frit søg, hvor der var en tidsgrænse på 2 minutter. Frida var helt klart ramt af at det havde været en lang dag, så der var ikke meget fart over feltet, da hun blev sendt ud første gang, men hun fandt da en dummy. Det var ligesom om at det var der, det gik op for hende hvad vi lavede, så hun begyndte at søge videre med dummy i munden, hvilket betød at jeg måtte kalde hende hjem. Der var mere fart på ved anden udsending, så der kom hurtigt en dummy hjem, men ved tredie udsending søgte Frida uden for området og var ikke meget for at reagere på fløjten. "Heldigvis" var de to minutter gået og vi stoppede med sølle to dummyer og 10 point.
Sammenlagt var de 65 point nok til at vi blev 7. vinder (7. bedste) i begynderklasse, så ud over det obligatoriske glas fik vi også en "smuk" kobberlysestage.
Vi brugte også dagen til at gøre noget ved piberiet, dvs. vi satte os til at vente et stykke fra de andre hunde til at starte med og i løbet af dagen rykkede vi tættere på. Det er min overbevisning at det hjalp, men lad os nu se til næste træning ;o)
Sådan en dag virker kun fordi der er en masse mennesker, der ganske gratis stiller op som prøveledere, hjælpere dommere osv., og jeg vil ikke undlade at sige tak for indsatsen.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Godt gået - f jer begge to. Mor

Anonym sagde ...

Jeg er nødt til at kommentere, da jeg engang imellem er inde og lure på din blog.
TILLYKKE med den beståede workingtest - og tak for selskab posterne igennem.
Mvh. Cecilie (m. blondine-Beila)

Lis sagde ...

Tillykke med bestået og 7. vinder -og selvfølgelig også med lysestagen :-) Det er bare så flot gået.

Anonym sagde ...

Også et stort tillykke herfra. Godt gået. Hilsen "dobbelt-ulydige-han-hunde-moderen"

Gitte sagde ...

Hej Martin og pølsepanterne :)

Tillykke med beståt WT her fra
Gitte og Rødhætterne

Martin sagde ...

Af hjertet tak for de mange lykønskninger :o)

Jeg vidste slet ikke at der er så mange, der læser min blog :oP

Martin sagde ...

Du kan se billeder fra dagen på DRK Region Midtjyllands hjemmeside.