mandag den 28. juli 2008

Morgenstund har guld i mund..

som der står i nr. 752, men det er nu mere på grund af varmen, at vi (hundene og jeg) har valgt at stå tidligt op de sidste par dage.
Frida er ved at blive mere stabil i det frie søg og det er ikke så ringe, når jeg tænker på hvor store problemer vi har haft med dummy-bytning og almindelig tossen rundt, efter at hun havde fundet en dummy. Det bliver spændende at se hvordan det går, når vi begynder med vildt. Desværre laver hun stadig én knaldapportering, stort set hver gang vi starter med at træne markeringer, men det skal vi nu nok få styr på.
Konceptet med at Frida henter 2-3 dummyer i et frit søg, hvorefter Freja får lov til at rydde op, har givet lidt arbejde til den "gamle", men hun er for erfaren til at dvæle ved gammel fært og da søget samtidig ikke er alt for svært, pga. Frida's manglende erfaring, er det ikke den helt store udfordring for hende, så hun får selvfølgelig også nogle dobbelt markeringer, når vi nu er taget af sted for at træne.
Vi har også trænet en smule med at begge hunde er ved fri ved fod (uden snor), når jeg kaster en markering. De bliver som oftest siddende, men det er stadig nødvendigt at holde på den hund, der ikke skal hente markeringen når jeg giver "apport" kommandoen til den anden hund, men nu kan det klares med en hånd på brystet, så det går da stille og roligt fremad.
Her til morgen er jeg ret sikker på at vi så den store buk, som jeg filmede før bukkejagten, så der var ikke et øje tørt.

Smuk morgendis ved Karup Å.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er vel nok et eventyrligt stemningsfuldt billede.
mor

Martin sagde ...

Ja, vi skal jo huske at nyde naturen, mens vi har den - også selv om den er lige uden for døren.