søndag den 26. marts 2017

Træningsweekend hos Potepower

Denne weekend har Chinook og jeg været på træningsworkshop hos Potepower med instruktørerne Aase Ramsrud og Trond Gjøtterud fra Norge, der efter min mening har den helt rigtige indstilling til hundetræning. Meget kort fortalt tror de på at hunden ønsker at gøre det rigtige, at vi skal gøre tingene så simple som muligt og at vi skal rose, når hunden gør noget rigtigt.
Både lørdag og søndag startede vi 09.00 med teori, hvorefter vi gik ud og trænede med begynderklassehunde, hvor Chinook hører hjemme. Efter frokost var det så hundene fra åben klasse, der kom i ilden, mens vi andre kunne kigge, lytte og lære.
Programmet lørdag formiddag bestod af en række øvelser, hvor alle 9 hunde på holdet var på samtidig. Dette var ret hårdt for Chinook og hun peb en del, men bortset fra det, klarede hun øvelserne fint. Sidst på formiddagen, da trætheden bankede på, fik hun dog pludselig lyst til at hente en dummy uden at få lov. Jeg kunne nu kun smile af dette, for det havde været hård kost indtil da. Men det er der piberi en noget møg :o(
Efter frokost lavede hundene fra åben klasse også noget "gruppeeksercits", hvorefter de lavede nogle øvelser med hulens lange markeringer og dirigeringer. Mens dette stod på, blev der trukket én ekvipage ud ad gangen, for at lave en superfin nærsøgsøvelse. Omkring 16.00 var hundene ved at være brugt op og det var et passende tidspunkt at stoppe dagens træning.
Efter teorien søndag morgen viste Trond 3 øvelser, der skulle hjælpe med at lave faste ritualer ved udsending/markering og få vovse til at hente det der bliver peget på. (1, 2, 3). Vi prøvede disse øvelser på to-mandshold. Trond mente at Chinooks siddende aflevering,  måske kunne gøres lidt mere "loose", så jeg forsøgte med at tage dummyen inden huns satte sig, hvilket resulterede i at jeg resten af dagen havde en hund, der tossede rundt om mig i stedet for bare at aflevere, men sådan kan det gå, når man prøver noget nyt. Jeg fik også en snak med Trond om piberiet og han mente at det skyldes usikkerhed og at hvis jeg får styr på mine ritualer, vil problemet forsvinde helt af sig selv, så det tror jeg på :oP Begynderhundene sluttede med nogle markeringsøveleser, hvor alle hunde var samlet. Mens der var gruppetræning, blev der trukket én ekvipage ud ad gangen, for at lave samme nærsøgsøvelse som de andre gennemførte lørdag eftermiddag. Piberiet var forholdsvis lavt niveau og selv om afleveringerne var ad h til, så var jeg ret godt tilfreds med formiddagens træning.
Hundene i åben klasse startede deres praktik med en meget lang walk-up, hvor alle hunde var i aktion mange gange. Efter en velfortjent pause stod den på lange dirigeringer og markeringer efter samme mønster som lørdag eftermiddag.
Ved 15-tiden var batterierne ved at være brugt op, så det blev tid til at sige tak for en fantastisk weekend, der ud over kanon træning, var fyldt med højt humør og massere af sjove indslag. At vejret viste sig fra sin gode side, gjorde bestemt ikke noget.



1 kommentar:

Lise sagde ...

Kan det kaldes "flyvende start" på billede 4?